dimarts, 10 de febrer del 2009

UNITAT 1. ARRIBADES PER MAR. Primera sessió

Seguint la planificació, vam començar explicant l'experiència i vam tenir un primer contacte amb el programa. Vam fer un test del maquinari i del programari i vam detectar la necessitat inicial que, prèviament al començament de l'experiència amb l'alumnat, cal comprovar un per un tots els ordinadors, els auriculars i el programari: el navegador i les aplicacions necessàries per al visionat i l'audició dels documentals. D'aquella primera sessió, en vam treure un parell de demandes, que ja hem aportat al lloc corresponent. Aquí, consignem una altra vegada que seria bo que els documentals tinguessin el mateix format. I com més universal, millor.

En una agrupació d'alumnes, vam experimentar, prèviament, l'experiència amb tres alumnes a qui inicialment semblaria que es podria pressuposar una sensibilitat major pel tema de la immigració. Es tracta de tres alumnes que ja estan en la fase final de l'estada a l'aula d'acollida i que ja fan gairebé tot l'horari a l'aula ordinària.

La intenció era triple: d'una banda, facilitar la integració al grup classe amb un rol, aquesta vegada, protagonista; d'altra banda, facilitar el ceneixement del procés del projecte mintançant una visualització prèvia i en tercer lloc, comprovar si la pertinença al col·lectiu protagonista del moviment migratori podria suposar una major preocupació sobre les circumstàncies de les arribades.

Els resultats, en les primeres sessions amb aquest grup de tres alumnes van demostrar que la proximitat emotiva ers posterior a la reflexió intel·lectual, atès que el condicionant del seu procés migratori, el del desenvolupament econòmic, primava sobre altres consideracions, que ni s'havien tingut en compte i que aquestes depenien de l'hàbit de reflexió adquirit per tradició familiar.
No es va detectar, tampoc, cap rebuig de distanciament.

A la primera sessió també vam poder formar els grups, de 3, de 4 i de 5 alumnes. Les agrupacions de més de tres alumnes es deuen a la voluntat de crear grups heterogenis que permetin l'enriquiment del treball cooperatiu per compensar mancances i estimular virtuts. Es va optar per la diversitat numèrica davant de la uniformitat divisòria.

En total, treballarem amb 13 grups; de 3 alumnes, dos de 4 i un de 5. En total, doncs, comencem el procés 43 alumnes de 2n d'ESO.

Els diferents grups treballem els dimarts i dimecres, en aules amb ordinadors i els divendres amb portàtils a l'aula ordinària.

Amb l'activitat de distribució grupal, avancem una sessió la previsió inicial.